Siirry sivun sisältöön
Siirry hakuun

Myymälät muuntuvat jatkossa moneen

Konsultti ja senior advisor Marjaana Toimisen visiossa myymälät ovat tulevaisuudessa monimuotoisia. Yhteistä niille on asioinnin helppous, mutta liikkeiden konsepti voi ulottua pelkkiä tuotekuvia sisältävistä seinistä aina elämyksiä tarjoaviin viihtymisen keskuksiin.

Digitaalisen kaupankäynnin kasvun myötä varsinkin perinteisten kivijalkaliikkeiden kauppiaat pohtivat, miten tavoittaa verkkokaupan syövereihin katoavat kuluttajat.

– Vaikka ihmisten houkuttelu liikkeisiin voi olla tulevaisuudessa vaikeampaa, on olemassa helposti ja edullisesti toteutettavia ideoita, joilla kivijalkaliikkeiden ja kauppakeskusten merkitystä kaupunkilaisten arjessa ja kaupunkikulttuurin osana voidaan kasvattaa, konsultti ja senior advisor Marjaana Toiminen selvittää.

Minimalistisimmillaan tulevaisuuden myymälä on seinä tai vitriini, jossa on tuotekuvia tai tuotteita. Toisessa ääripäässä myymälä on konseptoitu elämys- ja viihdeyksikkö.

Esimerkiksi tapahtumien ja viihteen ei hänen mukaansa tarvitsisi aina kytkeytyä pelkästään ravintoloihin ja teattereihin – myös liikekeskuksissa voisi tapahtua enemmän ja monimuotoisemmin.

– Kauppakeskuksen elämä eri sesonkien ja kohderyhmien mukaan tarjoaisi mahdollisuuksia uudenlaiseen yhteisöllisyyteen, mikä sekin vaikuttaisi myös kassavirtaan, Toiminen toteaa.

Verkkokaupan kasvu on Toimisen mukaan selvää, mutta samalla ostamisen helpottuminen tarjoaa vähittäiskaupalle mahdollisuuksia ostokynnyksen madaltuessa tai jopa poistuessa. Asiakas onkin tulevaisuudessa enenevässä määrin aina tavoitettavissa ja herkempi tekemään ostoksia.

Kohtaamisia monissa eri kanavissa

Kivijalkakaupan menestymisen kannalta Toiminen pitää välttämättömänä, että liikkeet hyödyntävät asiakassuhteissaan monipuolisesti eri kanavia.

– Kivijalkaliike voi tulevaisuudessa toimia esimerkiksi pisteenä, jossa asiakas noutaa verkosta tilaamansa ostokset, etsii tuotetietoa mobiililaitteen kautta tai johon hän saa älypuhelimen välityksellä reaaliaikaisia tarjouksia liikkeen ohi kävellessä. Monikanavaisen ajattelun omaksuminen on erittäin tärkeää, koska asiakkaan käyttäytyminen on jo muuttunut, Toiminen kertoo.

– Kaikkiaan asiakas haluaa kaupassa helppoutta ja sujuvuutta eri lailla kuin mihin perinteisessä kivijalkakaupassa on totuttu. Tulevaisuuden kuluttaja esimerkiksi sovittaa vaatteita vaivattomasti digitaalisessa sovituskopissa. Myös maksamisessa nopeus on prioriteetti, tapahtuu se sitten mobiililompakolla tai jollain muulla vähäeleisellä keinolla, Toiminen arvioi.

Digitaaliset sovituskopit ovat yksi esimerkki siitä, miten muutokset ostamisessa muokkaavat paitsi kaupan palveluja myös niiden fyysisiä tiloja.

– Minimalistisimmillaan tulevaisuuden myymälä on seinä tai vitriini, jossa on tuotekuvia tai tuotteita sekä niiden yhteydessä älypuhelimella luettavat QR-koodit omatoimista mobiilimaksamista varten. Toisessa ääripäässä myymälä on konseptoitu elämys- ja viihdeyksikkö, jossa tuotteiden ostaminen tuntuu jopa toissijaiselta, Toiminen visioi.

– Olen huomannut, että nämä mahdollisuudet ovat kyllä hyvin tiedossa, mutta niiden käyttöönotto on ollut yllättävän hidasta. Rohkeutta uuden kokeiluun, Toiminen kannustaa.

Vaivattomuutta ja viihtymistä

  • Tulevaisuuden myymälöissä painottuvat asioinnin vaivattomuus sekä toisaalta myös kiinnostavat kokemukset.
  • Kivijalkaliike voi toimia pisteenä, josta noudetaan ennalta tilattuja tuotteita tai josta haetaan tietoa, vertailuja ja suosituksia eri tuotteista.
  • Kauppakeskuksilla on myös edellytykset juurtua osaksi kaupunkia ja kaupunkikulttuuria sekä synnyttää uudenlaista yhteisöllisyyttä.