Alan eteenpäin vieminen

Tavoitteet ja toimenpiteet vuonna 2014

Sponda osallistui vuonna 2014 aktiivisesti asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLIn toimintaan. Liiton jäsenten yhteisenä haasteena on löytää keinoja kaavoitustoiminnan edistämiseksi ja rakentamattoman tonttimaan hyödyntämiseksi. Vuoden aikana laadittiin muun muassa jäsenten yhteinen työpaperi tämän asian puolesta sekä käynnistettiin täydennysrakentamisen klinikka, jonka tavoitteena on hyödyntää käyttämättömiä tiloja.

Vuonna 2014 Sponda osallistui myös Green Building Council Finlandin (GBC Finland) toimintaan eri työryhmien muodossa. Lisäksi Sponda oli mukana GBC Finlandin järjestämässä kilpailussa, jossa etsittiin Suomen viihtyisintä ja energiatehokkainta toimitilaa. Ruoholahden Ankkuri -toimistotalo sijoittui kilpailussa toiselle sijalle, ja sai energiatehokkuudesta erinomaiset pisteet.

Spondan oma kehitystoiminta keskittyi vuonna 2014 pääasiassa asiakaskokemuksen monipuoliseen kehittämiseen muun muassa kiinteistöpalveluiden laatuvaatimuksia tarkistamalla.

Energiatehokasta yhteistyötä

Sponda on mukana työ- ja elinkeinoministeriön, ympäristöministeriön sekä RAKLIn vapaaehtoisessa kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksessa, toimitilojen energiatehokkuuden toimenpideohjelmassa (TETS). Energiatehokkuussopimuksen tavoitteena on vähentää sopimukseen liitettyjen kiinteistöjen energiankulutusta yhdeksän prosenttia vuoteen 2016 mennessä. Sponda raportoi vuosittain toiminnastaan ja tuloksistaan tämän säästötavoitteen osalta.

Sponda osallistui keväällä 2014 jo kuudennen kerran WWF:n organisoimaan maailmanlaajuiseen Earth Hour -tapahtumaan, jonka aikana yhteisöt ja yksityiset henkilöt sammuttavat valonsa tunnin ajaksi eri puolilla maailmaa. Valojen sammuttaminen symboloi yhteistä huolta ilmastonmuutoksesta. Sponda sammutti valot kaikissa Suomen kauppakeskuksissaan sekä Fennia-korttelin, Arkadiankatu 4–6:n ja Kaivokatu 12:n kiinteistöissä.

Pitkän aikavälin tavoite

Sponda edistää kiinteistöalan parhaita käytäntöjä osallistumalla aktiivisesti muun muassa asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry:n ja eurooppalaisten listattujen kiinteistösijoitusyhtiöiden kattojärjestö EPRA:n toimintaan ja hankkeisiin.